Pentru a afla direct cum arată piața muncii astăzi în domeniul financiar, ce competențe caută angajatorii și cum investesc în aceștia, am vorbit cu Carmen Bindas, HR Manager în cadrul companiei Office Depot Service Center, distribuitorul numărul 1 în Europa de produse și servicii pentru spații de birou, compania fiind activă în 30 de țări europene cu puncte de lucru în 14 dintre acestea, inclusiv în România.
Ai o experiență de 12 ani în zona de resurse umane: recrutare, training sau evaluare de personal. În tot acest timp, te-ai întâlnit cu o mulțime de experiențe. Ce situații au rămas la fel în industria de recrutare deși ar merita o schimbare?
Pașii procesului de recrutare și selecție au rămas cam aceeași, deși poate poartă alte nume sau se desfășoară într-un alt ritm. În ultimii ani s-au schimbat foarte multe lucruri în zona de resurse umane, în special în ceea ce privește recrutarea, selecția și retenția angajaților.
Azi, elementele definitorii în resurse umane sunt: flexibilitatea, automatizarea proceselor și viteza. Ceea ce rămâne mereu la fel, e faptul că recrutarea și selecția reprezintă un drum cu două sensuri, e un proces de identificare a numitorilor comuni și de luare a unui angajament de ambele părți. Momentan balanța înclină înspre candidați, care au o paletă mai largă de oportunități profesionale, însă ar trebui să fie mai conștienți și hotărâți atunci când iau o astfel de decizie.
Acesta ar fi un lucru pe care l-am putea îmbunătăți și în care merită să investim efort: ghidarea lor în acest proces – și tocmai asta e ceea ce încercăm să facem împreună cu Mădălina Hodorog în programul FUTURE – Construiește cu pasiune.
Noile talente sunt responsabile pentru ritmul în care evoluază azi piața muncii. Ce ar trebui să știe un nou angajat despre domeniul de finanțe înainte să aplice pentru un job?
Regula de 3 simplă: că poate să fie FUN, că nu e nevoie de o pregătire foarte elaborată înainte, că are foarte multe nuanțe – e nevoie de creativitate și inovație deseori, nu doar de bune abilitați logico-matematice. Aceastea sunt concluziile noastre în cei 12 ani de când Office Depot a intrat pe piața serviciilor financiare clujene.
Odată intrat în câmpul muncii, lucrați foarte atent cu noii angajați și îi ajutați să își dezvolte o serie de skilluri noi, fie că vorbim de hard sau soft skills. Cu toate acestea, ce abilități nu se pot preda mai departe odată intrat în câmpul muncii?
Integritatea – bunul simț și asertivitatea sunt niște valori fundamentale, care stau la baza dezvoltării noastre ca oameni. Asta căutăm încă din procesul de selecție și dincolo de orice competențe măsurabile, valorizăm atitudinea potrivită, iar skillurile le formăm pe parcurs.
Dacă ai putea introduce un curs nou în programa tuturor universităților, în ce ar consta acesta?
Orientarea în carieră – nu doar la nivel universitar, ci chiar începând din gimnaziu. E nevoie să introducem acest concept în fiecare etapă din educația noastră formală, deoarece există o discrepanță uriașă între teorie și practică, între cele două lumi: mediul școlar și piața muncii. Noi ar trebui să fim ghidați în procesul de descoperire a potențialului și a preferințelor noastre încă din primii ani de școală, iar mai apoi, pornind de la aceste baze, ar trebui să putem identifica unde ne potrivim pe piața muncii.
Cum arată viitorul în piața de recrutare?
Eu cred că viitorul este acum, viteza despre care vorbeam anterior, ne face să avansăm foarte repede. Totuși, important este să nu sărim peste etape de dragul evoluției, ci să ne construim cariera pas cu pas, ancorați în realitate.
Mai multe detalii despre programul FUTURE ce se desfășoară la Cluj-Napoca aici: www.madalinahodorog.ro/future