Fenomenul imitarii si rolul decisiv al exemplului pozitiv

Scris de 

Încă de mici copii avem tendința să imităm. Ne imităm părinții, imităm sunetul animalelor, al păsărilor și imităm deopotrivă tot felul de obiceiuri proaste. În mod natural, omul e înclinat să imite. Băiatul își imită tatăl sau fratele mai mare. Apoi, dacă va da de cineva mai interesant, mai puternic, mai altcumva, acesta îl va imita. Dar nu e vorba doar de copilărie. Imitarea e bine înfiptă în natura umană. În adolescență, spre exemplu, acest fenomen continuă și e la fel de vizibil. E îndeajuns să ne gândim cum tinerii care pleacă să studieze în alte orașe se întorc în prima vacanță schimbați. Merg altfel, vorbesc altfel, își dezvoltă altfel de păreri despre diferite subiecte. Astea toate sunt rezultatul imitării cuiva de care a dat în noul mediu și care i-a trezit admirația.

Lumea lui ”merge și așa”

Dacă te întrebi ce legătură poate avea asta cu munca, atunci află că e una mare. În teritoriul lucrului în echipă există o grămadă de oameni cu tot atâtea aptitudini și obiceiuri. Există modele pozitive și, inevitabil, există și modele negative. Pentru că oamenii sunt diferiți și au stiluri diferite de motivare. Spre deosebire de copilărie, unde obiceiurile distructive sunt incomparabil mai mici în raport cu învățăturile unui părinte protector și atent care le poate combate, de la o anumită vârstă lucrurile stau altfel.

În cartea sa, Brief, Sorin Trâncă, un om care a format de-a lungul celor peste 20 de ani de experiență mai multe echipe, spune că unul dintre lucrurile pe care le-a observat în mediul profesional e că modelul de influență principal nu e aproape niciodată ”cel mai tare, cel mai talentat și cel mai muncitor om din jur”. El afirmă că rar se întâmplă ca într-o echipă de doi oameni, de pildă, cel slab să se ia după cel bun. Astfel, delăsarea, indolența și lejeritatea se dovesc a fi atât de puternice încât te trimit cu aceeași lejeritate în lumea lui ”merge și așa”.

 

Learn, un-learn, re-learn

Dar imitarea nu e un lucru rău. În niciun caz. Singura regulă e să faci diferența dintre modele și să imiți doar oamenii buni. E foarte important să îți cauți un mentor, un exemplu, un standard în compania la care lucrezi. Dacă e valoros, atunci și tu vei crește substanțial și vei face lucrurile mai bine. Mult mai bine. Imaginează-ți oamenii din jurul tău ca fiind GPS-uri. Ai nevoie de unul pentru a ajunge unde ți-ai propus și ai nevoie de unul foarte bun pentru a ajunge mai repede la destinație. Nu te opri niciodată din a căuta oameni buni.

Încearcă să ”furi” aptitudini de la mai multe persoane, altfel riști să îți dezvolți un singur stil, ceea ce e restrictiv. E ca și cum ai cunoaște doar câteva cuvinte și le-ai folosi mereu în orice tip conversație. Scriitorul american Alvin Toffler zice că analfabeții secolului XXI nu sunt cei care nu știu să scrie, ci aceia care nu sunt capabili să învețe, dezvețe și reînvețe. De aceea e și atât de important să găsești mai multe soluții, mai multe unghiuri de abordare pentru aceeași problemă. Iar mentorii și oamenii interesanți reprezintă surse valoroase cu ajutorul cărora îți poți hrăni creativitatea, exact ca o albină care ia doar ce e bun din flori.

 

Sursa: smartdreamers.ro/blog

Sursa foto: jonlieffmd.com

Raisa Iosif

Studentă a Facultății de Drept și absolventă a celei de Științe politice, nu pot funcționa fără cafea și fără a fi mereu ocupată. Sunt fană înrăită a serialelor și ador mâncarea chinezească.

Lasă un comentariu

Vezi ofertele Eco Vera - producator Fose septice.

autonapoca.ro

Ultimele articole

Facebook

Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii in site, acceptati modul in care folosim aceste informatii.