Clipul, realizat integral de doi artiști, Liviu Boar și Cami Cuibuș, de la storyboard și până la ceea ce înseamnă produsul final, a atras peste 100.000 de vizualizări pe youtube la nici o săptămână de la momentul lansării. “Globul de Cristal” este al doilea videoclip oficial produs de REEAnimation, după “Another Toe In The Ocean” al trupei americane Pixies. Echipa SmartDreamers a stat de vorbă cu Liviu Boar, omul din spatele celor două clipuri, care a oferit o perspectivă concludentă despre ce înseamnă transformarea pasiunii pentru desen într-o carieră de succes.
(Pixies – Another toe in the ocean)
Care este parcursul tău educațional și profesional?
De când ţin minte, am desenat întruna – am început pe la 3 ani pe pereţi, apoi am trecut la hârtie, în adolescenţă am revenit la pereţi… Am terminat şcoala şi Liceul de arte din Târgu-Mureş, apoi Universitatea de Arte din Cluj-Napoca, secţia grafică, deci îmi era foarte clar în ce direcţie merg. Pe la 12 ani, în plină obsesie Cartoon Network, am descoperit că pot face scurte animaţii pe marginea caietelor de matematică, iar acum animaţia îmi e profesie.
Cu ce te ocupi mai exact și cum arată o zi obișnuită la locul de muncă? Ce presupune un proiect sau taskurile la care lucrezi?
Desenez cât e ziua de lungă, şi câteodată şi seara. Ziua mea de lucru are câteva constante (numărul de cafele) şi mai multe variabile: câteodată animaţie 2d, câteodată 3d, câteodată game design, câteodată producţie muzicală. Proiectele sunt frumoase pentru că majoritatea sunt startup-uri entuziaste. Am mare noroc cu Reea, cu care am rămas de 10 ani, care crede în echipa noastră mică de animaţie şi ne lasă să încercăm o grămadă de nebunii.
În rest, încerc să păstrez un echilibru între muncă efectivă, ţinut pasul pe net cu lumea artei digitale, aruncat câte un ochi peste ce fac colegii şi, în mod ideal, un audiobook sau podcast – cu cât mai multă informaţie, cu atât mai bine.
Povestește-ne care a fost cea mai importantă realizare a ta pe plan profesional. Și cea mai mare dezamăgire?
Suntem foarte mândri că am realizat două videoclipuri pentru nume mari din muzică: Pixies, respectiv Vlad Dobrescu – două proiecte foarte diferite dar care au ieşit bine în ciuda eternei lipse de timp. Mai aproape de suflet mi-e clipul pentru Vlad, pentru că a necesitat un efort mai mare şi mai personal, dar şi pentru că e satisfăcător să faci ceva ieşit din comun pentru un public care e un pic mai restrâns şi să încerci să aduci partea vizuală cât mai aproape calitativ de bucata muzicală.
Cea mai mare dezamăgire e una zilnică: momentul acela când se termină ziua şi îţi dai seama că ai vrea să fie măcar de două ori mai lungă, pentru a apuca să faci tot ceea ce îţi propui. Trece până a doua zi dimineaţă.
(Vlad Dobrescu – Globul de cristal Feat Deliric & DOC)
Care sunt avantajele si dezavantajele jobului tău? Ce ai schimba la locul tău de muncă?
E un singur dezavantaj: necesită foarte, foarte mult timp. Mai mult decât atât, primul lucru pe care sunt tentat să-l fac când ajung acasă e să mai desenez un pic. Aşadar, am nevoie tot mai mult de deconectare, natură… dar asta e o problemă generală în 2014. La locul de muncă n-aş schimba nimic. Avem libertate creativă, cel mai tare hardware şi software posibil, avem pisici, e ideal.
De unde afli ultimele noutăți din aria ta de activitate? Care sunt cele mai relevante surse de informare pentru tine în acest sens?
Iniţial, situri gen www.conceptart.org, www.cghub.com și, evident, youtube pentru scurt şi lung metraje animate. Mai nou, comunităţile de artişti s-au mutat pe grupuri de facebook unde toată lumea îşi arată lucrările, dă şi primeşte feedback. E uimitor să vezi la ce nivel a ajuns arta digitală, statică sau animată.
Chiar dacă sunt doar conexe meseriei mele, mă pot uita ore în şir la reel-uri de vfx, fascinat de cum creează oamenii talentaţi magie din pixeli.
Ce aptitudini ar trebui sa posede un aspirant la o carieră în acest domeniu? Care e principala calitate a unui grafician?
Ştiu că sună a clişeu dar ăsta e adevărul: pasiunea pentru domeniu e de departe pe primul loc. Apoi vin talentul nativ şi disponibilitatea pentru multă, multă muncă. Un lucru de care ne lovim, din păcate, şi în 2014 AD, sunt tinerii care nu au făcut încă pasul înspre digital. Și vrem să facem ceva în legătură cu asta – ne dorim să realizăm un proiect în comunitate în care puştii care au înclinaţie spre meseria noastră să poată să vină în studio, să înveţe să lucreze cu programele si hardware-ul nostru – să popularizăm un pic digitalul, ceea ce se face din plin în vest şi mai deloc la noi.
(Animația îi fascinează pe cei mari, dar și pe cei mici)
Care ar fi cel mai important sfat pe care l-ai oferi tinerilor aflați la început de drum în ceea ce privește cariera?
Sfatul meu ar fi să aloce mai mult timp şi mai multă energie aprofundării domeniului în care vor să activeze, chiar dacă asta taie din timpul de chefuri, bere etc. În plus, ceea ce spuneam mai sus: cu cât te descurci mai bine şi mai devreme în mediul digital, cu atât mai bine, şi asta e valabil pentru mai toate oportunităţile de carieră în momentul de faţă.
Animaţia 2d poate fi explicată foarte simplu: desen după desen după desen egal mişcare. În spatele cadrelor succesive, însă, stă când un simplu desenator, când un actor, când un regizor. Dacă te regăseşti în oricare dintre meseriile enumerate şi ai înclinaţii spre desen, s-ar putea ca animaţia să fie pentru tine.