Pentru o mai buna intelegere a principiului de functionare al motoarelor electrice trifazate Braco, trebuie sa cunoastem caracteristicile de baza ale constructiei acestora. Acest motor este format din doua parti principale:
Stator: este alcatuit dintr-un numar de sloturi ce construiesc un circuit de bobine in 3 faze, care este conectat la sursa de curent alternativ cu 3 faze. Bobinele sunt dispuse in sloturi astfel incat produc un camp magnetic rotitor dupa ce le este administrat curent.
Rotor: este format dintr-un centru laminat cilindric, cu sloturi paralele care pot transporta conductori. Conductorii sunt bare grele din cupru sau aluminiu, care se potrivesc in fiecare sloturi si sunt scurtcircuitate de inele de la capat. Sloturile nu sunt exact paralele cu axa arborelui, ci sunt un pic oblice, deoarece acest aranjament reduce zgomotul de mormait magnetic si poate evita stagnarea motorului.
Functionarea motoarelor electrice trifazate
Productia campului magnetic rotativ
Statorul motorului consta din bobine suprapuse compensate cu un unghi electric de 120°. Atunci cand bobina primara sau bobina statorului este conectata la o sursa de curent alternativ cu 3 faze, se stabileste un camp magnetic rotativ care se roteste cu viteza sincrona.
Secretele din spatele rotatiei:
Potrivit legii lui Faraday o forta electromotoare indusa in orice circuit se datoreaza ratei de schimbare a legaturii fluxului magnetic prin circuit. Intrucat bobinele rotorului intr-un motor de inductie sunt fie inchise printr-o rezistenta externa sau direct scurtcircuitate de inelul final si taie campul magnetic rotativ al statorului, o forta electromotoare este indusa in bara rotorului de cupru, ceea ce produce curgerea curentului prin rotorul conductor.
Aici viteza relativa dintre fluxul de rotatie si conductorul rotor static este cauza generarii de curent; deci conform legii lui Lenz rotorul se va roti in aceeasi directie pentru a reduce cauza, adica viteza relativa.
Astfel, de la principiul de functionare al motoarelor electrice trifazate se poate observa ca viteza rotorului nu trebuie sa ajunga la viteza sincrona produsa de stator. In cazul in care vitezele sunt egale, nu ar exista nici o viteza relativa, asadar nici o forta electromotoare nu este indusa rotorului si nici curent, prin urmare, forta de rasucire nu ar fi generata. Prin urmare, rotorul nu poate ajunge la viteza sincrona. Diferenta dintre stator (viteza sincrona) si viteza rotorului este numita alunecare. Rotatia campului magnetic intr-un motor cu inductie are avantajul ca nicio conexiune electrica nu trebuie facuta la rotor.
Astfel, motoarele electrice trifazate de la Braco prezinta numeroase avantaje, printre care cele mai importante sunt:
- Auto-pornire
- O reactie mai mica a rotorului si fara scantei produse de perii, datorita absentei comutatoarelor si periilor care pot provoca scantei
- Constructie robusta
- Economic
- Usor de intretinut