Peste jumătate dintre cele aproape 1.000 de cadre didactice din învăţământul universitar care au participat la studiul realizat de SNSPA, în cadrul unui proiect european, susţin în mare şi foarte mare măsură că ”modalitatea prea uşoară de admitere” este o problemă în facultatea lor, în condiţiile în care 55% dintre studenţi au fost admişi pe bază de dosar.
Mai mult, în ceea ce priveşte evolutia nivelului de pregătire a absolvenţilor de liceu din ultimii 10 ani, 82% dintre profesori au apreciat-o drept ”negativă”, în timp ce 38% s-au plâns de slaba pregătire a licenţiaţilor, iar 46% au văzut totuşi o evoluţie ”pozitivă”.
41% dintre dascălii din universităţi care au completat chestionarul online al SNSPA, în perioada 11-21 ianuarie 2013, de la asistenţi până la profesori doctori din instituţii de stat şi private, indică o evoluţie negativă în ceea ce priveşte performanţele sistemului public de învăţământ, procent egal cu al celor care spun că nu e nici negativă, nici pozitivă şi doar 14% au văzut îmbunătăţiri.
22% dintre cadrele didactice universitare chestionate sunt de părere că ”studiile de master sunt inutile”, iar 27% cred că ”majoritatea absolvenţilor de liceu ar trebui să urmeze o facultate”, mai arată studiul SNSPA.
Plagiat recunoscut în sistemul universitar
84% sunt de acord că este nevoie de performanţă în sistemul universitar, chiar cu riscul reducerii numărului de studenţi, iar 74% consideră că universităţile ar trebui să se concentreze mai mult pe cerinţele pieţei.
În ceea ce priveşte problema plagiatului în România, aproape 70% dintre cadrele didactice din învăţământul superior consideră că este răspândită ”în mare şi foarte mare măsură” în rândul studenţilor, iar 9% s-au situat la polul opus.
Cât despre plagiatul în rândul profesorilor, doar aproape 40% dintre respondenţi au spus că acesta ar fi larg răspândit în universităţile româneşti.
48% au admis că, în ultimul an, universitatea în care lucrează s-a confruntat cu problema plagiatului ”în rândul studenţilor de la licenţă”, 32% - al celor de la masterat, 27% - în rândul profesorilor şi 22% - în rândul doctoranzilor.
Profesorii din preuniversitar cer admitere la liceu
Studiul SNSPA a scos la iveală şi o serie de probleme ale sistemului de învăţământ preuniversitar identificate de dascălii din şcoli şi licee.
81% dintre cei aproape 800 de profesori chestionaţi online, majoritatea de la ciclul gimnazial şi liceal, susţin că cea mai bună metodă de admitere la liceu este examenul de admitere.
Peste 60% dintre ei nu sunt de acord cu mutarea clasei a IX-a de la liceu la şcolile generale, măsură care ar urma să se aplice începând cu generaţia de elevi care a intrat în 2011 în clasa a V-a, potrivit Legii Educaţiei Naţionale. Iar 44% nu susţin amplasarea clasei pregătitoare în şcoli.
Sursa foto: www.tefljobsnetwork.co.uk
Spune-ne și nouă ce părere ai despre acest studiu? Ai fi de acord cu reintroducerea examenului de admitere?