Braţul robotic trebuie să poată repara chiar şi ţevile cu diametrul de 20 de centimetri şi să fie rezistent la apă. Este obiectivul pe care îl au studenţi din ţări diferite, care trebuie să lucreze împreună, pentru a găsi soluţii la problemele din domeniul construcţiilor.
”Ne-am gândit la mai multe soluţii. Una ar fi să adaptăm structura unui cilindru şi să găsim o metodă mecanică prin care să extindem cilindul şi să-l retragem înapoi. Provocările sunt că sunt foarte puţine modele pe piaţă şi fiecare e adaptat pentru cerinţele firmei respective, deci noi de fapt trebuie să venim cu o idee complet nouă”, a spus Barabas Levente, student.
„Puteţi să vă imaginaţi două cricuri puse una peste cealată şi amândouă se extind. În capătul lor va fi montată freza pentru a putea ajunge la capătul de sus al ţevii şi, de asemnea, va putea să se rotească pentru a putea parcurge o rotaţe completă şi a repara fiecare porţiune de ţeavă”, a spus George-Adrian Savin, student.
„Problema majoră este atunci când ţevile sunt deja îngropate în pământ, ar însemna să intervină cineva şi să înlăture pământul. Evident, costuri şi timp mult mai mari”, a spus dr. ing. Ciprian Lăpuşan, departamentul de Mecatronică şi Dinamica Maşinilor, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca (UTCN).
Studenţii români s-au văzut deja cu partenerii din Germania, iar până la o nouă întâlnire, discută aproape zilnic pe internet. „N-am mai lucrat până acum cu studenţi străini, trebuie să vorbim în limba engleză, este foarte interesant, să trecem la termeni tehnici în limba engleză”, a spus Kevin Armenean, student.
Proiectul trebuie să fie gata până la finalul anului, iar bugetul pentru realizare nu trebuie să depăşească 2.500 de euro. O companie din România a comandat deja invenţia, atrasă de costul scăzut. „Un sistem similar care să rezolve aceleaşi probleme l-am putea achiziţiona din China, la un preţ de aproximativ zece ori mai mare decât bugetul alocat pentru realizarea braţului robotic”, a spus Leon Brai, administratorul unei firme de inspecţie a ţevilor.
Proiectul face parte dintr-un program internaţional pornit în Germania şi Finlanda în 2008, în care a fost acceptată din acest an şi Facultatea de Construcţii a Universităţii Tehnice din Cluj-Napoca.
Sursa: ro.stiri.yahoo.com