Ce înseamnă să citești eficient?
1. rapiditate în citire
2. selectare eficientă a informației
3. asimilarea informației relevante
Care este viteza maximă de citire și când mai ai loc de îmbunătățiri?
Mintea noastră este capabilă de multe lucruri, printre care și să proceseze o succesiune de cuvinte o singură dată, de aceea este greșit să repetăm în minte informația pe care tocmai am citit-o, deoarece așa ne antrenăm creierul doar să audă, nu să vadă datele pe care dorim să le reținem. Reducem cititul la viteza cu care putem vorbi cu noi înșine.
Încearcă să citești acest mesaj:
"I cdn'uolt blveiee taht I cluod aulaclty uesdnatnrd waht I was rdanieg: the phaonmneel pweor of the hmuan mnid. Aoccdrnig to a rseearch taem at Cmabrigde Uinervtisy, it deosn't mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod are, the olny iprmoatnt tihng is taht the frist and lsat ltteer be in the rghit pclae. The rset can be a taotl mses and you can sitll raed it wouthit a porbelm. Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe. Scuh a cdonition is arppoiatrely cllaed Typoglycemia . "Amzanig huh? Yaeh and you awlyas thguoht slpeling was ipmorantt." |
Ai reușit? Așa mă gândeam și eu. Posibilitatea de a citi acest mesaj, aparent fără sens, demonstrează capacitatea creierului de a privi cuvintele ca pe un întreg. Creierul nostru are capacitatea de a privi o succesiune de cuvinte așa cum are capacitatea de a privi o succesiune de cuvinte.
Soluția: ÎNVAȚĂ SĂ VIZUALIZEZI INFORMAȚIA!!!
Poate fi greu la început, de aceea un truc util este de a număra în timp ce citești, în acest fel te asiguri că informația va fi doar vizualizată.
Exercițiu:
1. Numără în gând în timp ce citești lista de cuvinte de mai jos:
Doar un cuvânt Geometrie Succesiune Epistemologie Deghizat Lichidare Participațiune |
Dacă ai reușit să nu subvocalizezi, repetă exercițiul, folosind o bucată de hârtie cu care vei acoperi celelalte cuvinte pentru a-ți măsura și controla viteza de citire.
2. Repetă această metodă cu lista de cuvinte de mai jos:
Trei cuvinte În toate cazurile Lucru de echipă Interzise de lege Vânzarea de consumație Interviu de angajare Obligativitatea contractului |
Ce este cel mai important acum este să faci diferența între informația importantă și informația pe care dorești să o citești. Acum ai voie ca în cazul informației foarte importante să citești cuvânt cu cuvânt, subvocalizând.
3. Rescrie lista anterioară care conținea fragmente a câte trei cuvinte pentru a-ți testa capacitatea de memorare a informației vizualizate.
Poate îți va fi mai greu la început dar trebuie să exersezi până va da rezultatele dorite. Ceea ce trebuie să știi de la început este cât de importantă este informația. Daca citești o carte sau trebuie să parcurgi un material cu informații generale, acestea te vor ajuta enorm să economisești timp. După ce ai reușit să nu mai citești informația pentru tine însuți este timpul să încerci acest exercitiu pe un text mai lung.
4. Încearcă acest exercițiu cu extrasul unui articol campuscluj.ro despre scrierea corectă a unui e-mail:
O cunoaștere minimă a limbii engleze ne spune fără doar și poate că acest cuvânt ,,subject” ne arată, de fapt, despre ce va fi vorba în mesajul pe care noi îl vom trimite. Ceea ce vrem să spunem este că el nu ține loc nici de bună ziua, nici nu este locul unde tu îți vei scrie numele. Gândește-te la el ca la un posibil titlu pentru a rezuma ceea ce vrei să transmiți. Spre exemplu, dacă vrei să trimiți un e-mail unui domn profesor în legătură cu o mărire de notă, în această categorie intitulată ,,subject”, vei scrie ,,Mărire de notă pentru disciplina X sau Y.” Acest aspect este fundamental, întrucât va transmite profesorului sau oricărui alt destinatar natura problemei discutate în e-mail. O altă problemă esențială în scrierea unui e-mail este că, de foarte multe ori, uităm să ne adresăm. O formulă reverențioasă ce încă se folosește este ,,Stimat/ă Domn/Doamnă X”. Dacă e-mailul pe care îl scriem se adresează unui coleg, un stil mai colocvial ne este permis și putem chiar să începem mesajul cu ,,Dragă Y”. Însă neadresarea niciunui nume la începutul textului pe care dorim să-l transmitem dovedește o lipsă de respect față de posibilul destinatar. Și nu uita nici de virgula indispensabilă după o astfel de formulă de adresare. |
5. Verifică ce anume ai reținut din cele citite răspunzând la întrebările de mai jos:
- Ce trebuie să scrii la secțiunea „Subject”?
- Cum trebuie să începi un e-mail?
6. După ce ai răspuns la întrebări, caută răspunsurile în text. Încearcă să recitești textul urmărind cu mouse-ul și viteza de citire.
Felicitari! Tocmai ai învățat cum să limitezi subvocalizarea textului, cum sa citesti mai multe cuvinte în grup, dar și cum modalitatea de a citi un text afecteaza memorarea informatiei.
Pentru a-ti obisnui si mai mult ochii sa vizualizeze informatia si sa-si mareasca vitea de citire, urmeaza exercitiul expus in video-ul de mai jos:
{youtube}6TVxfe01aVY{/youtube}
Sursa foto: aman.ro