Mai multe statistici referitoare la numărul de angajați care au cerut vreodată măriri de salariu ne indică rezultate de 44% în dreptul femeilor și 48% în dreptul bărbaților, ceea ce înseamnă că majoritatea oamenilor preferă să accepte situația salarială fără să scoată un cuvânt legat de acest aspect. Sigur, aici trebuie să luăm în calcul în primul rând situația din piața muncii. În România, e limpede că lucrurile nu stau cel mai bine din acest punct de vedere, lucru care îi face pe oameni, dacă nu chiar să uite de tot de o eventuală cerere de mărire măcar să fie descurajați. Logica e simplă: “Vrei mai mulți bani? Următorul!”
Apoi, contează și domeniul în care lucrezi. În zilele în care trăim, e destul de clar că, la prima vedere, un angajat din IT ar avea șanse mai mari de reușită în cazul unei astfel de solicitări decât, să spunem, un angajat al unui restaurant, iar principalul criteriu care face diferența nu e ghidat de nivelul de competențe, pentru că nu ai cum să compari cele două domenii.
Mai degrabă, diferența e făcută de nevoia companiilor de oameni tehnici, una care de multe ori stă la prăpastia dintre disperare și necesitate. Calculele sunt, și la acest punct, simple: o companie face mult mai greu rost de un web developer bun decât un restaurant de un ospătar priceput.
În strânsă legătură cu cele două aspecte care trebuie luate în calcul înainte de prezentarea unei strategii scurte, dar extrem de eficiente pentru obținerea unor venituri mai mari, se află poate cel mai relevant criteriu: realismul. Asta înseamnă că trebuie să faci un mic rezumat al propriilor tale rezultate, ceea ce nu e greu. Greul vine când trebuie să fii și realist, pentru că altfel raportul dintre rezultate și venitul meritoriu nu va fi unul corect, îndreptat spre adevăr.
Dar dacă simți că te învârți de ceva vreme în cerc, dacă realizezi că, în medie, câștigi mai puțin decât persoanele din domeniul tău și dacă consideri că profitul pe care îl aduci companiei trebuie recompensat mai atent, atunci e timpul să ceri o mărire de salariu și să iei în calcul următoarea simplă strategie:
1) Fii tu primul care face oferta! Crede-ne, e mult mai greu să negociezi pentru a obținerea unei sume mai mari pornind de la un număr setat de managerul tău. Dacă, în schimb, vei face tu primul pas, chiar dacă oferta va părea exagerată, cel puțin va avea un punct de referință. Spre exemplu, în cazul în care vei cere cu 500 RON mai mult decât câștigai în momentul respectiv, șeful tău cu siguranță va ști că o ofertă de 100 RON în plus e departe de a te mulțumi.
2) Evită cifrele rotunde! Cu cât suma pe care o vei propune va fi mai precisă, cu atât și contra-oferta de care sunt șanse să te lovești va fi mai aproape de solicitările tale. Pare ciudat dar dacă vei cere, de pildă, 2780 RON, managerul va avea tendința să îți spună: 2700! Dacă, în schimb, vei solicita 2700 direct, atunci el îți va propune 2500. Cam așa funcționează criteriul cifrelor rotunde.
3) Cere o mărire în timpul unui proiect pe care îl ai de îndeplinit, nu după! Acesta e, probabil, cel mai puternic detaliu de care te poți lega pentru a-ți face superiorii să îți ofere un fluturaș de salariu mai „colorat”. E demonstrat faptul că șefii sunt mult mai deschiși la negocieri atunci când tu, ca și angajat, ești în mijlocul unui proiect decât în situația în care îți vei fi bifat task-urile.
Și aici strategia e susținută ușor de argumente logice. Să fim realiști, după încheierea proiectului nu mai ești un jucător cheie, cel puțin pe moment. În timpul acestuia, este esențial ca dorințele tale să fie, în măsura în care e posibil, îndeplinite. Altfel, se pune în pericol atingerea scopului, ceea ce cu siguranță o companie nu vrea.
Sursa: http://smartdreamers.com/blog
Sursa foto: cartoonwork.com